fredag 11 oktober 2013

Egen reklambild

Vi fick i uppgift att göra en egen reklambild. Efter att ha analyserat en reklambild där humor var använt som metod, så kände jag att jag också ville använda mig av det i min bild. Jag fick då idén att göra en bild med någon som försöker cykla på en trasig och gammal cykel och med en text som säger: "Dags att köpa en ny cykel?". Jag valde att ha bilden i svartvitt eftersom de klara och starka höstfärgerna skulle ge fel känsla. Att bilden är i svarvitt förstärker också enligt mig känslan av att cykeln är gammal. 

Loggan blev i väldigt dålig upplösning, eftersom Haga Cykel är ett ganska litet företag, och jag kunde då inte hitta någon större logga. Jag tänkte flera gånger byta logga till en annan affär, men det var svårt att hitta då jag insåg att de flesta cykelreklamer är reklam för cykelmärken. Jag testade även att ha ett cykelmärke, men då blev det fel med texten "Vi hjälper dig", då jag tänkte detta som att man besöker en butik. 

Jag är nöjd med bilden och lärde mig mycket om reklam och de metodiker som finns gömda bakom reklambilder. Detta kommer absolut att påverka hur jag ser på reklambilder i fortsättningen.

2 kommentarer:

  1. Bra att du har fått en annan syn på hur reklambilder kommunicerar än du hade tidigare.
    Jag tycker som du att din bild gör sig bäst i svart/vit. Humor är en väl inarbetad retorik i reklambilder och den passar bra in på ditt uttryck. Jag vill passa på att ge dig ett tips inför framtida photoshoparbete när det gäller pixliga bilder- gör om dom själv i en (högre) bättre upplösning. Bra jobbat.

    SvaraRadera
  2. Snyggt att det är i svartvitt! Tror också att bilden hade fått en annan effekt om den varit i färg. Bra placering av texten och en rolig bild.

    SvaraRadera